Våravslutning med grillning
I skiftande väderlek träffades fotoklubbens medlemmar för att fira att vi nu tar sommarlov. Förutom grillning och kaffe med jordgubbstårta fick vi studera ett fantastiskt konstverk benämnt ”Flicka på delfinen”. Ivar Johnsson som kom från Vittskövle utanför Kristianstad var en erkänd skulptör och konstnär. Ivar började utbilda sig till möbelarkitekt men sökte sig senare till konstskolan och startade med att skapa skulpturer. Han blev sedemera en medlem av konstakademin och var professor och lärare på konsthögskolan i Stockholm. Ivar skapade år 1921 en granitskulptur benämnd ”Flickan på delfinen, som placerades på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Skulpturen var så eftertraktade att det blev några identiska skulpturer av mindre format som hamnade på bland annat några instutioner.
Den skulptur vi idag fick betrakta är placerad i en trädgård i Bromölla. Skulpturen är skapad som en kopia av den som finns på KTH. Skulpturen är gjord i konstbetong och är fantastisk att skåda.
Skulpturen skänktes ursprungligen till kommunen av Iföverken på 50 talet. Den var placerad utanför Kullbergs specerier (idag Portabellos). Av någon anledning togs skulpturen bort och placerades på kommunteknik förråd där den stod och förföll bland annat bråte. Runt år 2000 blev det en auktion på detta bråte och en privatperson la ett bud och fick köpa skulpturen för 500 kr. Kvitto finns kvar hos ägaren och i kommunens arkiv.
Tack till ägaren av skulpturen som bjöd in oss
Trevlig sommar
önskar
Bromölla Fotoklubb





